Moskou

11 september 2016

En toen was het avontuur echt begonnen! Afgelopen woensdagavond hebben we met een uitgebreid diner bij de familie Borren/Ulrici afscheid genomen van de familie. Met een heerlijke maaltijd, een speech van Joost en Zwolsche truffels was het een geslaagde avond. Pas toen de familie weg was (ik bleef in Amstedam slapen, dichter bij Schiphol) dringt het echt goed tot je door dat je ze nu 3,5 maand niet gaat zien; best een raar idee.

Na nog 1 nacht slaap op Hollandse bodem vertrokken we 's ochtends vroeg richting Schiphol. Gelukkig geen ellelange controles, binnen no-time waren we aan de andere kant van de douane. Na nog wat laatste spullen te hebben ingeslagen, stapten we in het vliegtuig van AirBaltic die ons eerst naar Riga en daarna naar Moskou zou brengen. Gelukkig waren de stewardessen zo aardig om ons een plaatsje te geven met een vrije stoel ernaast zodat deze twee reuzen de benen wat konden strekken. In Riga hadden we een lange overstap, maar gelukkig ook wifi. Dus kon de Netflix aangeslingerd worden om Narcos en Pokemon te kijken. Na het lange wachten, ging ook de tweede vlucht heel soepeltjes en landden we rond 20:00 in Rusland. De douane keek even moeilijk maar ook daar waren we snel voorbij. In de aankomsthal stond onze taxichauffeur al klaar (#goedgefixt) om ons Moskou in te rijden.

Moscow - 1

Met een wat bijzondere rijstijl werden we even later voor een of ander appartementenblok afgezet, hier moest het zijn, Vagabond hostel. Gelukkig hadden we goede aanwijzingen gekregen, anders was het een lange zoektocht geworden, niks wees erop dat hier een hostel zat. Maar die zat er zeker wel, en met mijn beperkte hostel-ervaring durf ik wel te stellen dat dit een goeie was. Er was een erg relaxte sfeer. Wij sliepen in een 12-persoons slaapzaal die er erg verzorgd uit zag. In de keuken/woonkamer ontmoette we gelijk 2 britse duos, een zweeds meisje en een jongen uit Amerika die in Moskou studeerde. Omdat wij aardig moe waren van de reis hebben we nog even snel een pizza gehaald en zijn daarna het bed ingekropen, vrijdag zouden we Moskou in gaan.

Na te hebben ontbeten met een of ander soort porridge, pap-achtig spul (erg voedzaam) zijn we op aanraden met de metro naar de free-walking tour toegegaan. De metro was op zichzelf al een heel avontuur met kassabediende die geen engels spreken, cyrillische routebordjes en eindeloze tunnels. Maar, wereldreizigers die we zijn, vonden we in een keer de juiste metro en stonden we in no time in kitai gorod (chinatown zonder chinezen) waar de tour zou beginnen. Onder begeleiding van een erg enthousiaste, minstens twee keer zo kleine tourguide hebben we een klein stukje van Moskou verkend. Via een kerk, de geboorteplaats van de Romanov-tsaar, het oudste gebouw in rusland en een grote bouwpit waar een park zou moeten komen kwamen we uit bij de St. basils kathedraal en het rode plein. Erg indrukwekkend! Op het plein was een groot podium en tribunes gebouwd (voor de verjaardag van Moskou zou blijken). Langs het graf van Lenin, liepen we door naar Alexanders tuinen waar we met het wisselen van de wacht de tour beëindigde.

Moscow - 7

's Middags even terug naar het hostel en daarna samen met groepje die we gisteravond ontmoet hadden een of ander park in. Daar kwamen we langs een grote appelboomgaard waar we genoeg appels plukte zodat we 's avonds onze eigen Russische appeltaart konden bakken. Ook was er een groot houten-museumachtig gebouw en hebben we een stuk langs de rivier gelopen. Die avond dus taart gegeten en daarna nog even een biertje gedaan in de stad. Paar gekken Russen ontmoet (Sergej, Andrey en Dimitri, hoe stereotype?) die geen woord buiten de deur spraken, maar waarmee we de grootste lol hadden.

Op zaterdag bleek het dus de 869e verjaardag te zijn van Moskou, met grootste festiviteiten. De grote straat, van ons hostel naar het Kremlin, was afgesloten en stond vol met acrobaten, dansers, zangers en allerlei personen verkleed in historische kledij uitverschillende Russische tijdperken; erg leuk en feestelijk! Aan het eind van de grote parade zijn we afgeslagen en hebben we een bezoekje gebracht aan het Kremlin, een groot Russisch-fort met daarbinnen de Russische regering en een hele hoop kerken. 's Middags nog even op zoek gegaan naar souvenirs en beland in een of andere warenhuis met alleen maar kinderwinkels. 's avonds met een grote groep wezen eten in een Georgisch restaurant, erg lekker en gezellig.

Moscow - 15

Vandaag maken we ons klaar om te vertrekken naar het station en andere delen van Rusland. Moskou heeft ons verrast. Erg grote, een beetje patserige gebouwen, stonden eigenlijk overal, erg mooi en indrukwekkend, vooral het Kremlin en st. Basils kathedraal. Ook de Russen hebben ons verrast. Onze tourguide beschreef het erg goed; Russen kijken misschien wat nors en star, maar dat komt omdat ze alleen lachen als er een reden voor is en niet uit beleefdheid. Maar tijdens ons korte verblijf hier hebben we heel wat glimlachen gezien.

Laterz!

(Meer foto's in de album)

1. Heleen Tijben:
    11 september 2016
    Ha die Koen, wat al een verhaal en dat na een paar dagen. Heel erg leuk om te lezen en je zo te kunnen volgen. Ik kijk uit naar al je verdere belevenissen. Veel plezier. Groetjes Jan en Heleen.
  2. Dineke:
    Hoi Koen&Koen,
    Dat was alweer de eerste etappe. Zo reis ik een beetje met jullie mee. Mooi te lezen hoe makkelijk jullie je weg vinden en nieuwe mensen ontmoet. Veel plezier in de trein.
    Groet Dineke
  3. Unit:
    11 september 2016
    Mooie verhalen, leuk om te lezen! Tot over een maandje in Hanoi!

P.S. Het doet me deugd dat reislogger onder iedere foto meldt dat de foto is genomen met een iphone 6
  4. Monetta:
    12 september 2016
    Ha, en vast erg dronken geworden van de Vodka. Mag dat niet in t verslag ?