China!

8 oktober 2016 - Beijing, China

Na 10 dagen in Mongolië werd het tijd om door te reizen van het dunstbevolkte land ter wereld naar een van de dichtsbevolkte landen ter wereld, China. 's Ochtends gingen we, in alle vroegte, voor de laatste etappe treinen naar het station. Dit keer bleken we de vierpersoonscoupe voor onszelf te hebben; wel zo relaxt. Onze tocht voerde ons door de Gobiwoestijn en het bergrijke noorden van China, allemaal erg mooie uitzichten. Op zaterdag 1 oktober kwamen we rond het middaguur aan op Beijing Central Station en al gauw mengde we ons in de enorme menigte mensen die danwel aankwam danwel weg ging uit Beijing; het was namelijk golden week, een chinese vakantieweek. Wat inhoudt dat zo'n beetje heel China op pad was, erg gezellig.

In Beijing sliepen we de eerste drie nachten in Leo hostel iets ten zuiden van Tiamen square, het centrale plein van Beijing en, wat ik me heb laten vertellen, het grootste plein ter wereld. Het hostel lag in een leuk buurtje met een aantal voetgangersstraten vol met restaurantjes, winkeltjes en natuurlijk met Chinezen. De eerste dag hebben we, op aanraden van het hostel, de Tempel of Heaven bezocht. Dit was eigenlijk gewoon een vrij groot park middenin Beijing met daarin een paar tempels en offerplaatsen van de keizer. Doordat het zo uitgestrekt was, viel het reuze mee met de drukte, alleen op de toeristiche plekken was het wat aan de drukke kant. Hier kwamen we er ook voor het eerst echt achter dat naast de toeristische sights, wij, met onze twee meter plus, ook een behoorlijke attractie waren; iets wat we die week nog vaak benadrukt werd (1000 foto's). 's Avonds zijn we aangesloten bij een groepje backpackers en hebben we met twee locals heerlijk Chinees gegeten op een plek die wij zelf waarschijnlijk nooit hadden gevonden.

Op de tweede dag hebben we, Hollanders die we zijn, twee fietsen gehuurd om Beijing eens te fiets te gaan verkennen. Samen met Max en Riley, een Canadese broer en zus, gingen we als eerst op weg naar de verboden stad en alle keizerlijke tempels en paleizen die daar voor lagen. Hier blende we, zover dat ging met onze lengte, in met de massa's chinezen die dat zelfde plan hadden. Het paleis was indrukwekkend groot en een must-see in Beijing. Helaas kwamen we de verboden stad niet in, de tickets (80.000 stuks) waren al uitverkocht voor 9:00 's ochtends. Dan maar gewoon lekker door Beijing toeren op de fiets. Aan het eind van de middag nog sap uit een zakje gedronken bij een hipstertoko in een hutong (Chineze wijk met kleine huisjes en steegjes) waar Willem-Alexander ook eens is geweest (dat moest wel een goeie toko zijn dan). 's Avonds met Sus, een Canadeze, die in Beijing woonde en een aantal vrienden van haar wederom heerlijk gegeten.

Die dag daarna moesten we vroeg uit de veren, want we gingen met het hostel naar 'the Great Wall', Badalin ancient Great Wall om precies te zijn. Dit was een minder bekend stuk muur, waardoor er veel minder Chinezen waren, wel zo prettig. Na ongeveer 3 uur rijden (we hadden wat last van file) kwamen we aan bij de muur. Ondanks dat deze wat minder bekend was, was hij nog steeds erg mooi en indrukwekkend! We hebben ongeveer 3 kilometer over de muur geklomen (heel veel omhoog en omlaag). Na ongeveer vijfhonderd meter hadden we de Chinezen die er waren afgeschud en hadden we de muur praktisch voor ons zelf, erg gaaf!

Die dag erna van Hostel gewisseld (de andere zat 300m verderop) en niet bijzonder veel uitgevoerd. We hebben de Silk Road bezocht, een winkelcentrum, waar Borren wat nieuwe onderbroeken heeft aangeschaft. En we zijn op zoek gegaan (en uiteindelijk ook gevonden) naar een Engelse boekstore. 's Avonds hebben we met twee dames uit de hostelbar nog een andere bar bezocht waar we, heel toevallig, Sus ook weer tegenkwamen. Die dag daarna, 's ochtends rustig aan gedaan en 's middags met Josh, een Amerikaan van 5ft2 (onder de 1,60m) naar het summerpalace gegaan. Wederom een mooi park, ditmaal aan een meer met her en der een paleis of ander mooi gebouw. Op donderdag het National Museum bezocht. Hier konden we met het laten zien van een whatsappje (ons zogenaamde reserveringsbewijs) een rij van zeker 400m aan chinezen omzijlen; iets waar we beiden erg content mee waren.

De laatste twee dagen, met voornamelijk expats, nog wat van het nachtleven van Beijing verkend, alvorens we ons al behoorlijk vertrouwde plekje vaarwel zeiden en ons richting vliegveld begaven. Besteming: Vietnam! Beijing was een erg gave stad, een die mijn verwachtingen dubbel en dwars heeft overtroffen. Maar na al die drukte ook wel zin gekregen in wat rust en natuur (al zal Hanoi ook niet de meest serene plek zijn ;) ).

En oh ja China! (https://www.youtube.com/watch?v=RDrfE9I8_hs)

Foto's volgen zsm

1. Johan Schipper:
    16 oktober 2016
    Wat weer een geweldige belevenissen Koenemannen! Las weer als een trein, terwijl jullie nu per vliegtuig reizen. Wens jullie veel mooie ervaringen in Vietnam; ik lees er graag weer over! Goede reis!