Freaking Vietnam!

31 oktober 2016 - Dalat, Vietnam

Goodmorning Vietnam!! Na een periode van radiostilte dan nu echt blog nummer één vanuit Zuid-Oost Azië (de blog is dus wat aan de lange kant, sorry daarvoor). Ongeveer drie weken terug vlogen we vanuit Beijing, in een heuze Airbus A380 (voor de niet vloegtuigkenners, dat is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld), door naar Hanoi in het noorden van Vietnam. Op de eerste twee nachten na hadden we in Vietnam nog niks geboekt en hadden we nog nauwelijks plannen gemaakt. We zouden wel zien hoe alles zou uitpakken.

Hanoi zelf was een grote mierenhoop aan bromfietsen, motors, scooters en ander verkeer. Enorme chaos die schijnbaar zonder enige verkeersregels toch wonderbaarlijk genoeg behoorlijk leek te functioneren. We sliepen in een party backpackershostel, waar het zo'n beetje elk uur happy hour was en namen de eerste twee dagen de tijd om ons rustig aan te passen aan de cultuur en het klimaat van Vietnam (warm!). Op de tweede dag ontmoette we Tycho en Adriaan, twee middelbareschool vriende van Koen. En ook Tim en Paulien (twee vrienden vanuit Groningen) kwamen een dag later vanuit Sapa naar Hanoi; erg gezellig!

Met zijn allen besloten we om op een tour te gaan door Halong Bay, enorm indrukwekkende kalksteenrotsen midden in de zee. Op de eerste dag, van de de driedaagse tour, zijn we met een enorm chille boot rondom om Catba Island gevaren en langs de kalksteenrotseilanden. Totaal terecht dat dit op de natuurlijke wereldwonderen lijst staat! Ook het kanoën door grotten en in lagunes was echt enorm mooi. 's Avonds sliepen we op een prachtig private island in een klein huisje aan het strand en hebben we nog tussen lichtgevend plankton gezwommen, erg gaaf! Op de tweede dag vooral aan het strand gechilld en het eiland wat verkend. De derde dag met de boot naar Catba Island gevaren en daar naar de hoogste piek gehiked, lekker zweten. Al met al een enorm gave tour en ook erg gezellig met zijn zessen!

Terug in Hanoi hebben we met zijn tweeën besloten om de Koen-eenheid even op te splitsen. Andere Koen wou graag een motor kopen en met Tycho en Aad richting het zuiden rijden. Ik was een beetje angstig om zonder ervaring gelijk een motor te kopen en wou ook graag nog het noorden van Vietnam zien. Dus toen besloten om te splitsen en heb ik gelijk een nachtbus geboekt richting Sapa. We zoudeb over een paar dagen ergens in het midden wel weer te meeten.

Op naar Sapa dus. Ondanks dat de nachtbussen in Vietnam gemaakt zijn voor mensjes van 1,70 en kleiner toch een redelijke nacht gedraaid in de bus en 's ochtends rond 05:00 in Sapa aangekomen. Hier werden we gelijk overvallen door allemaal locale vrouwelijke gidsen die ons mee wouden nemen naar hun Homestay. Na een kort ontbijt (en enorm sterke koffie) toch besloten om samen met een Nederlans meisje en een Deen met een van de gidsen mee te gaan. Na eerst de locale ticketcontole omzeild te hebben door een korte taxirit te nemen, een goeie vier uur gehiked door de prachtige rijstvelden rondom Sapa. 's Avonds gegeten en geslapen bij de familie van de gids zelf en met zijn vijfen een fles 'happy water' (rijstwijn) soldaat gemaakt, echt heel ranzig. Op de tweede dag besloten om scooters te huren en de omgeving te verkennen. Doordat het vrij mistig was helaas niet de beste vergezichten maar nog steeds erg mooi allemaal!

Toen met de nachtbus weer door richting Ninh Binh, ietsie zuidelijker dan Hanoi. De grote attractie hier is een natuurgebied van kalksteenrotsen, een soort Halong Bay op land. Hier kwam ik zowel Koen, Tycho en Aad als Tim en Paulien weer tegen. Na een gezamelijke lunch gingen de motorboys weer op pad en ben ik samen met Tim en Paulien op de scooter de omgeving gaan verkennen, die weer heel anders was maar ook weer enorm mooi! Na even geholpen te hebben met de rijstoogst ons gehaast om de zonsondergang te kunnen zien vanaf een viewpoint, erg mooi! Op de tweede dag in Ninh Binh wederom de scooter gepakt en solo nog een aantal bijzondere plekken bezocht, een tempel, wat kleine grotten en nog een paar andere viewpoints, erg mooi. Toen de gok genomen om die avond de nachtbus te nemen naar Phong Nha waar een paar dagen terug een enorme overstroming was geweest (22 doden) maar waar wel enorm mooie grotten zouden moeten zijn.

Rond 4:00 's nachts kwam de bus aan in Phong Nha en ben ik het eerste en beste hostel ingestruikeld waar nog licht brandde. De ergste schade van de overstroming was al behoorlijk opgeruimd al kon je goed zien dat het water meer dan 10m!! gestegen was. Na een halve nacht slapen ben ik met een Britse jongleur (een toegewijde, hij had zijn kegels al die maanden bij zich op zijn backpack) op pad gegaan naar een botanisch tuin, die iets verder weg lag dan we hadden verwacht. Maar aangekomen, apen, stekelvarkens, een soort van toekans en een enorme waterval gespot en ook gewoon lekker dwars door de jungle gestruind. De volgende dag aangehaakt bij een andere groep en na een spectactulair scooterritje twee grotten bezocht. Eerst Paradise Cave, een grot die zijn naam zeker waarmaakte. Hij was echt enorm groot en had heel erg mooie rotsformaties en doordat na de overstroming het toerisme nog op gang moest komen was het er erg prettig rustig. De tweede grot, de Dark Cave, was meer een adventure cave. Via een zipline en daarna zwemmend kwam je de grot in en na een paar smalle gangen kwam je terecht in een soort modderkamer waar je borstdiep in de modder zat, erg bijzonder wel, maar ook erg grappig. De volgende ochtend de bus weer gepakt en doorgereist naar Hue waar ik weer aansloot bij De motorgang.

In Hue kort de citadel bezocht en daarna vooral heerlijk op het strand gerelaxed samen met een Zuid-Afrikaanse en een Nederlander die nu in Nieuw Zeeland woont. Toen het plan gemaakt om via de beroemde Hia Van pas (zie top gear vietnam special), een bergpas naast de zee richting Hoi An te rijden. Ik op een gehuurde scooter die ik in Hoi An weer kon inleveren en de rest op hun motors trokken we de volgende dag de pas over, werkelijk een prachtig stukje rijden!

Hoi An is een wat kleiner toerischtisch vissersstadje dat je ook in Italië had kunnen vinden. De sfeer was relaxed en dan ook besloten om daar wat langer te blijven en even wat te chillen. De eerste avond gezellig gedaan met Tim en Paulien die daarna doorreisden. De dagen erna vooral rustig het stadje verkend, bij het zwembad en aan het strand gelegen, heerlijk chill. Ook nog een pak laten aanmeten en twee overhemden. Zo fijn dat de mouwen gewoon normaal lang zijn. Na vijf dagen Hoi An hadden we genoeg bijgetankt om weer op pad te gaan. Ik nam de bus richting Nha Trang en Koen en Aad deden hun motor op de trein ook richting Nha Trang (Tycho was ondertussen al doorgereisd).

Nha Trang is een toerischtische badplaats (vooral voor Russen, god knows why) maar door de vele regen op de eerste dag was aan het strand liggen niet de beste optie. Na een beetje rondtouren tussen de buien door besloten om naar de bios te gaan en een filmpje te kijken. Op de tweede dag gelukkig beter weer, een scooter gehuurd en met zijn drieën richting BaHo waterfalls gegaan. Hier lekker van gezwommen en wat cliff jumps gedaan, erg mooie plek. Onder de dreiging van de regen snel weer terug gereden en die avond met een Canadese en een Amerikaanse heerlijk Indiaas gegeten. Die dag daarna, op mijn verjaardag, werd ik in het hostel verrast met een heerlijke Vietnames verjaardagstaart, heel erg lief! De reis ging echter door en 's Middags nam ik weer de bus dit keer richting Dalat. Koen en Aad volgden op de motor. Ik was blij dat ik de bus zat want de hele weg door heeft het vrij hard lopen regenen. Wat je van de route kon zien was wel enorm mooi!

In Dalat ingecheked in het Family Hostel waar we gelijk konden aanschuiven voor het dagelijkse buffet. We hebben ons daar ook gelijk ingeschreven voor het canyoning van de dag daarna aangezien we daar alleen maar goede verhalen over hadden gehoord. Dit was zeker geen slechte beslissing want het canyoning was echt geweldig! Al abseilend, zwemmend, klimmend en springend hebben we ons een weg stroomafwaarts door de rivier gebaand, erg tof! De tweede dag in Dalat rustig aan gedaan en de omgeving wat verkend. Ook nog het Crazy House bezocht; wat, zoals de naam al suggereerd, nogal crazy is.

Nu aan het wachten voor de bus naar Mui Ne aan de kust, onze laatste tussenstop voor Ho Chi Minh City (het vroegere Saigon). Vietnam is tot nu toe een groot geweldig avontuur geweest! Een heleboel dingen gezien en gedaan, geweldig lekker vietnamees gegeten en een aantal boel bijzonder aardige mensen ontmoet. Een grote aanrader voor iedereen! Nu waarschijnlijk nog een week in Vietnam en dan door naar Cambodja. #zinan

Foto's volgen asap!

1. Dineke:
    31 oktober 2016
    Wauw Koen. Heerlijk om weer even uitgebreid te lezen wat je allemaal beleefd. Ik wil ook naar Vietnam!
    Blijf genieten en schrijven.
    Liefs Dineke
  2. Heleen Tijben:
    31 oktober 2016
    Hoi Koen, wat weer een prachtig verhaal. Wat heb je al ontzettend veel beleefd. Indrukwekkend.
    En mooi dat je ook zoveel verschillende mensen ontmoet.
    Geweldig leuk om het te lezen.
    Veel reisplezier verder en lieve groeten, Heleen.