De laatste lootjes

21 december 2016 - Bangkok, Thailand

Een dag voor vertrek, tijd voor een laatste blog. Door uitgebleven materiaal van gastauteur Koen (onder intimi ook wel bekend als 'je boy') Borren liep hij iets vertraging op, maar hier zijn onze avonturen van de afgelopen weken:

Vanuit de paradijselijke eilanden Koh Rong en Koh Rong Sanloem hebben we eerst de boot en daarna de nachtbus (met verrassend ruime plekken #winnen) gepakt richting Battambang. Hier zijn we een dagje rondgetourd door een Cambodjaan die in Amerika was opgegroeid en dus goed engels sprak, erg prettig. In een dag een heleboel gedaan en gezien; een stukje op de bamboetrein geraced (enkel spoor, dus bij een tegenligger moest een van de twee de wagons even de berm in getilt worden), twee tempels met prachtig uitzicht bezocht en als hoogtepunt de vleermuizen uit de batcave zien vliegen (en dat waren er nogal wat).

Van Battambang zijn we doorgereisd naar Siem Reap, niet met de bus maar met de boot. Dit tochtje van een goede vijf uur leidde ons dwars door prachtige moerassen, langs floating villages en krokkodillenfarms, een leuk tripje. In Siem Reap hebben we heerlijk gechilld in het hostel met zwembad, hebben we de pubstreet tot in de late uurtjes verkend en zijn we uiteraard naar Ankor Wat geweest. Vroeg op, want we gingen de zonsopkomst bekijken bij de tempel. Ondanks de lichte bewolking was deze zonsopkomst het korte nachtje slaap meer dan waard. Daarna ook nog de Tempel van de vele gezichten en de Tomb Raider tempel bezocht. Allemaal prachtig en alledrie ook erg verschillend. Na 7 uur tempels kijken was de tank wel leeg en werd het tijd om te gaan denken aan het laatste land van onze trip, Thailand!

Op de 23e vlogen we van Siem Reap door naar Bangkok. Het bleek dat Tim en Paulien op dezelfde dag vanuit Myamar aankwamen in Bangkok, dus besloten we om er met zijn vieren maar gelijk een gezellige avond van te maken op de Koh San Road. Aangezien we allemaal eerst naar het noorden wouden hebben we de volgende avond met zijn vieren de nachttrein richting Chiang Mai genomen. Hier zijn we op de eerste dag, na 's middags uitgebreid tempels te hebben bekeken, 's avonds bij een Muay Thai wedstrijd beland. Eerste keer kijken bij een vechtsport. Het ging er hard aan toe, maar altijd met respect voor de tegenstander, mooi om te zien. De volgende dag hebben we met zijn vieren Thais leren koken. Loempia's, stir-fry's, soepjes en natuurlijk een thaise curry. Allemaal erg smakelijk en hopelijk heb ik goed opgelet, want het schijnt dat ik het kerstdiner ga koken. Op de derde en laatste dag in Chiang Mai zijn we met zijn vieren naar de olifanten toegegaan. Eerst te eten geven en knuffelen, om ze daarna door de modder te rollen en af te spoelen in de rivier. Het was echt geweldig om vlakbij zulke machtige beesten te zijn, een enorm geslaagde dag!

Na Chiang Mai besloten om nog een weekje langer samen op te trekken en met zijn vieren de Northern Loop te gaan scooteren. Vanuit Chiang Mai, via Mae Chean, Mae Hon Son en Pai weer terug naar Chiang Mai. Een enorm gave tocht waar we vele prachtige uitzichtpunten, watervallen en grotten hebben gezien; waar we op de hoogste top van Thailand zijn beland, de grens van Myamar bijna konden aantikken en de lokale lekkernijen hebben gegeten; maar vooral een tocht van toeren over prachtige wegen door het schittermagische noorden van Thailand, een hele geslaagde trip!

Nadat we terug in Chiang Mai afscheid hadden genomen van Tim en Paulien, die wat eerder naar het zuiden vlogen, hebben we nog een dagje langer rondgecruised op onze scootertjes om daarna ook richting het zuiden af te zakken. Aan de oostkust was het noodweer, dus was de keuze snel gemaakt en begonnen we aan de westkust. Vanuit Krabi in zuiden hebben we het prachtige Railey beach bezocht en de trappen van de tiger-cave getrotseerd, om daarna lekker af te koelen bij een wederom prachtige waterval.

Vanuit Krabi zijn we daarna doorgereisd naar Koh Lanta, een groot, relaxed eiland voor de westkust met een aantal prachtige stranden. Hier kwamen we Tim en Paulien weer tegen en ook Will, een britse gast die we in Vietnam en Cambodja ook al meerdere zijn tegengekomen. Hier de eerste dag een frisbee gekocht, genoten van de golven en (voor zover dat met gevoelige huidje gaat) een beetje bijgebruind. De tweede dag ben ik samen met mijn Thaise duikinstructeur Suggi en een aantal andere duikers richting five Islands gevaren om nog even een paar duikjes te maken. Onderwater enorm genoten van al het moois wat er te zien was in het koraal, en in de tweede duik ook en grot ingedoken, erg gaaf! 's Avonds dan nogmaals afscheid genomen van Tim en Paulien en plannen gemaakt voor onze volgende stop: Khao Sok national park.

Vanuit het plaatsje Khao Sok een tour geboekt naar het midden van het national park. Eerste een stukje met een minivan en dan met de boot het park in. De boot leidde ons over een groot stuwmeer dwars door de jungle en tussen grote kalksteenrotsen heen naar ons slaapadres, een aantal aan elkaar gekoppelde drijvende hutjes. Erg basic, maar de o zo prachtige locatie maakte dit meer dan goed! 's Middags tegen de stroom in de loop van de rivier gevolgd tot we bij een grot kwamen. Hiet echter niet gestopt, maar de zaklampjes erbij gepakt en nog een kilometertje doorgebanjerd. Op de avondsafari en de ochtendsafari nog wat locale wildlife gespot (gibbons, neushoornvolgens en makaken) en toen terug richting de ingang van het park. Onderweg nog een korte hike gemaakt en toen weer terug naar het hostel.

De volgende dag de gok gemaakt en in alle vroegte doorgereisd naar Koh Tao, aan de oostkust. Na een erg golverige tocht aangekomen op een grauw en natgeregend eiland. Helaas was het weer nog niet al te veel opgeknapt en regende het nog bijna nonstop(gelukkig was de wifi prima). Toch nog wel twee duiken gemaakt in de hoop de Whale Sharks te kunnen spotten die hier wel eens te vinden zijn. Met een zicht van slecht 2 a 3 meter hadden ze me vlakbij kunnen paseren en had ik ze toch niet gezien, jammer. Ondanks de ruige zee en het mindere zicht me toch zeer vermaakt onderwater. Duiken is gewoon erg leuk! Doordat het zo slecht weer was wel besloten om maar gelijk door te reizen richting onze laatste stop, Bangkok.

De laatste dagen in Bangkok rustig aan gedaan en genoten van het lekkere weer. Nog even cultureel gedaan, tochtje met de boot gemaakt richting het paleis waar de dode koning ligt opgebaard, nog wat tempels voorbijgelopen en vanaf de brug de stad nog eens overkeken. Maar ook onze baarden even laten trimmen, wat potjes wezen gamen in het internetcafe en de nieuwe starwars gezien in de bios. Tot slot nog wat winkelcentra's doorgeploegd voor de laatste souvenirs en nu de tas inpakken voor de terugreis.

De afgelopen 3,5 maand waren één groot avontuur! Enorm veel gezien, bijzondere dingen gedaan en nieuwe mensen leren kennen. Kortom genieten! Helemaal opgeladen heb ik er zin in om straks terug in Nederland de zaken weer op te pakken en wat nieuwe dingen te gaan ondernemen. Vond het leuk om te merken dat de blog goed gelezen werd! Zie jullie allemaal snel weer!

1. Heleen Tijben:
    21 december 2016
    Hoi Koen, we hebben weer genoten van je prachtige verhaal. Wat hebben jullie veel gezien en beleefd. Een geweldige ervaring om nog heel lang van na te genieten.
    Een hele goede thuisreis gewenst.
    Groetjes Jan en Heleen.
  2. Dineke:
    Ha die Koen,
    Wat een verhaal, wat hebben jullie veel gedaan/ gezien/ beleefd. Super fijn dat we je morgen weer zien.
    Stoer van die batcave! En ja dat van het kerstdiner klopt
  3. Dorette:
    Ha Koen,
    En nu op naar het kerstdiner!
    Je bent al onderweg! Een hele fijne thuiskomst morgen. We zitten hier al helemaal in de kerstster met serious request en zo
    Groetjes Dorette
  4. Johan Schipper:
    22 december 2016
    Was weer heerlijk om te lezen, Koen!
    Ga het missen: "onze correspondent in het verre oosten"!
    Veilige thuisreis en leuk je met Kerst al te zien.
    Groet
    Johan